субота, децембар 24, 2011

PRIRUČNIK O STRASTI - Emil Sioran





ZAKLETVA životu: Nikada te neću izdati sasvim, mada sam te izdavao i izdavaću te na svakom koraku. I kada sam te mrzeo, nisam mogao da te zaboravim. Preklinjao sam te da te podnesem.

Zvao sam te ali nisam dolazio; urlikao sam ali mi se nisi ni osmehnuo. Bio sam tužan a nisi me tešio. Plakao sam a nisi mi zasladio suze. Pustinja si bio mojim molbama, grob mome glasu. Tišina si bio mojim mukama a pustinja mojim samoćama. Ubijao sam u mislima prve trenutke života a zagrmeo tvoje početke. Hteo otrov tvojih korena, htedoh da presuše voćke i presuše izvori; žudela je moja duša.

No zahvalna ti je duša moja za osmeh koji je videla samo ona, a niko drugi, zahvalna za susret koji niko nikada nije saznao, taj susret se ne zaboravlja već tajnom verom u tebi odjekuje u tišini, ozelenjava pustinju, zaslađuje suze i razvedrava samoće.

Zaklinjem se da nikada nećeš saznati za moju veliku izdaju. Zaklinjem se svim najsvetijim – tvojem osmehu, da se neću rastati od tebe.(...)

***

A kakvu vrednost i može imati činjenica da se lomim, patim ili mučim mislima? Moje prisustvo u svetu uzdrmaće - na moju veliku žalost – neke bezbrižne živote remeteći nesvesnu ljudsku naivnost drugih na moju još veću žalost. Mada mi se čini da je moja tragedija najveća u istoriji - veća i od pada careva ili ko zna kakvog stradanja na dnu nekog rudnika - ipak, implicitno, imam osećanje svoje totalne bezvrednosti. Uveren sam da sam apsolutno ništa u vaseljeni, ali osećam da je moj život samo moj. I kada bi trebalo da biram između postojanja sveta i mog postojanja, odrekao bih se svega zajedno sa svim svetlostima i zakonima, spreman da sam lebdim u apsolutnom ništavilu. Premda je život za mene patnja, ne mogu ga se odreći, jer ne verujem u apsolutnost transvitalnih vrednosti da bih se žrtvovao za njih. Kada bih bio iskren trebalo bi da kažem da ne znam zašto živim i zašto ne prestanem da živim.(...)

***

Sve sam ubeđeniji da je čovek nesrećna životinja: napušten, sam na svetu, prisiljen da pronađe sopstveni način života, nepoznat prirodi pre njega. Zbog takozvane slobode pati više nego pod najnemilosrdnijim jarmom prirode. Zbog toga se i ne čudim što je čovek došao dotle da zavidi cvetu ili biljci. Živeti kao biljka, imati želju da rasteš ukorenjen, cvetajući i venući u savršenoj nesvesti pod suncem, biti intimni deo plodnosti zemlje, želeti da budeš anonimni izraz životnog strujanja, znači očajavati zbog smisla života. A zašto se ne bismo menjali sa cvetom? Znam šta znači biti čovek, stremiti idealima i živeti u istoriji. Šta još mogu da očekujem od takve stvarnosti? Nema sumnje da je biti čovek nešto posebno: doživljavaš jednu od najozbiljnijih tragedija, kolosalnu dramu, biti čovek znači živeti u potpuno novom, potresnijem i komplikovanijem egzistencijalnom poretku nego što je prirodni. Što se dublje spuštamo u neproduhovljeno carstvo prirode, dramatičnost sve više popušta, dok se sasvim ne izgubi. Čovek je sve skloniji da preuzme monopol na dramu i patnju. Zato je izbavljenje za njega gorući i nerešiv problem. Ne mogu se prsiti što sam čovek, jer sam taj fenomen proživeo sve do njegovog prauzroka. Samo oni koji to nisu spoznali mogu sa žarkim intenzitetom da se hvale što su ljudi, i skloni su to da budu. Ako se tako posmatra, njihovo oduševljenje je razumljivo. Ima među ljudima i onih koji nisu sposobni da se uzdignu iznad animalnih ili biljnih životnih formi, pa je prirodno da čeznu za ljudskošću i obožavaju je. Ali oni što znaju kako s tim stvari stoje, teže za bilo čim drugim samo ne za tim da budu ljudi.(...)

***

Nedostatak svih ljudi je što čekaju da žive, jer nemaju hrabrosti svakog trenutka. Zašto ne bismo uz svaki trenutak stavili toliko strasti i toliko topline da postane apsolut, večnost? Svi učimo da živimo pošto nemamo ništa više da očekujemo, a kad čekamo, ne možemo ništa da naučimo, jer ne živimo u konkretnoj i živoj sadašnjosti, već u bezbojnoj i dalekoj budućnosti. Trebalo bi da ništa ne čekamo osim neposrednih sugestija trenutka; da čekamo nemajući svest o vremenu. Spas može biti samo u ponovnom osvajanju neposrednostii. Jer, čovek je biće koje je izgubilo neposrednost. Zbog toga je indirektna životinja...

***

Zašto žene ne pišu? Zato što mogu da plaču kad god hoće.

***

Ja nemam ideje, već opsesije. Ideje može imati svako. One nisu nikoga uništile.




Iz tekstova objavljenih u knjizi “Priručnik o strasti”, 
izbor i prevod Petru Krdu, 
izdavač “Braničevo”, Požarevac





2 коментара:

  1. "imam osećanje svoje totalne bezvrednosti." ili ništavnosti o kojoj govori Gurdjieff, a koja je neophodna i koju ili u sebi osjećaš ili ne osjećaš uopće, ako pak osjećaš budeš sretan da barem postoji borba u tebi i sve dok postoji živ si, a tko će da prevlada to je već pitanje, borba je "vječna", tko poklekne mrtav je, a možda već i jesmo mrtvi svi do jednoga kako je to već Gurdjieff u Potrazi za čudesnim rekao "pogledaj na ulicu, svi ovi ljudi koje vidiš, mrtvi su". Strašna pomisao no istinita, mašine smo bez volje i jedino nas svjesna patnja može spasiti ili je jednostavno bolje zaklopiti oči i živjeti kao mase, odustati od borbe pošto život nema smisla jer tražiti u njemu smisao ionako ne bi imalo smisla.

    "Kada bih bio iskren trebalo bi da kažem da ne znam zašto živim" čitam sebe iako znam da dolazi od Ciorana.

    "Ima među ljudima i onih koji nisu sposobni da se uzdignu iznad animalnih ili biljnih životnih formi, pa je prirodno da čeznu za ljudskošću i obožavaju je. Ali oni što znaju kako s tim stvari stoje, teže za bilo čim drugim samo ne za tim da budu ljudi" Upravo to, no čemu onda težimo, šta je to čemu težimo, ima li ono bivstvo, ni sami ne znamo. Znamo samo za osjećaj, poriv srca, dok nam se um smije. Poznat mi je taj poriv srca o kojemu Pascal piše. I da, "istina" je o čemu ovdje Cioran piše mogu ga razumijeti. Ono Nietzscheovo (i sam Cioran je pod njegovim utjecajem) "čovjek je nešto je nešto što mora biti prevladano, šta ste vi učinili da ga prevladate?"


    "Nedostatak svih ljudi je što čekaju da žive," Nedostatak "svih" ljudi je što više nemaju za šta živjeti niti za šta umrijeti, nedostatak svih ljudi je što ne žive i što životom nazivaju ono što život nije stoga (nije čovjekov život pogreška kao što je u to bio uvjeren Schopenhauer, već je način na kojeg vodimo život pogreška).

    "Zašto žene ne pišu? Zato što mogu da plaču kad god hoće."
    Blago ženama, barem se isplaču, no previše plakanja ne mora značiti da je znak velike patnje. Mi muški u vlastitoj ozbiljnosti "ne možemo" plakati (ja osobno ne plačem kad mi je teško) no iako ne plačem patim, patim toliko da ne poznajem suze, moje suze su tišina i samoća oko mene, nema većih suza nego što su to one.

    ОдговориИзбриши
  2. Danijele,
    zahvaljujem se na ovom iskrenom komentaru.

    Bog je bio toliko beskonačan i ispunjen da je poželeo da nešto stvori, i stvorio je svet, svetove, i stvorenja, ali sa takvom genijalnom idejom da je svima dao istu takvu mogućnost i radost stvaranja. Dao nam je slobodu koja je moguća jedino u davanju, poklanjanju darova, uzajamnosti i ljubavi. To je uslov stvaranja. Stvorio je razna stvorenja i čoveka po ugledu na sebe i ulio mu seme iste takve ideje, čekajući da se probudi i počne tragati za onim ispunjenjem koje bi prevladalo njegovu usamljenost. Usamljenost je samo posledica pada u ovaj svet, razbijenost, raspolućenost. Kad god otkrijemo nešto što ne možemo objasniti, izvan ili unutar nas, bliže smo ideji cilja i putovanja. Seme je bačeno. Na nama je da stvorimo uslove da proklija i razvije se.



    ОдговориИзбриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...