Може и тако, док Дух стреми даље
узбрдицом, каљавим путем
хранећи се сећањем као дечак купином
покрај пута,
видети и другу, повољнију страну
медаље,
механизам deus ex mahina.
Један анђео постоји на северу,
наш сусрет следи.
Упркос томе што ми је о њему један
од неверних, оних збачених
анђела напричао којешта. Између
југа и севера неко је подигао
невидљиво брвно, танко као људска
влас.
Њиме сам пошао, и можда ћу
прећи преко њега.
Тонем у све дубљу провалију греха
који је исти и који ме задржава у
огромној празнини обичног викенда.
Разговарао сам са анђелом.
Чуо сам невероватне ствари.
Ни у најлуђим сновима није било
таквог расплета.
Ушао сам кроз иглене уши севера
у свет. И тек ћу улазити…
Јаче од Славе, Дело је као вода –
она увек нађе себи пут.
Разговарао сам са анђелом.
И он ме је позвао гласом преводиоца
у више небеске сфере.
Кренуо сам оним уским брвном
балансирајући као арлекин на жици.
Анђео ме води.
Анђео у чијој се сенци крије враг…
Белатукадруз
О СРПСКОЈ ЛЕПОТИ
Лепота српске поезије? Лепота срама и подлости? Паганска
лепота греха? О томе, уопште – о српској лепоти – а посебно о лепоти
српске поезије XX века, колико знам, или се ћути (тј. избегава разговор).
Или се пишу којештарије. Да ли ће се те лепоте, неко сетити, макар у
неколико речи, макар и узгред, и у овом разговору који подстиче
редакција Браничева? Или ће се, као и у неким другим приликама,
преко тога прећи као преко нечег неважног? А зар лепота може бити неважна?
Споредна. Да ли је код Срба уопште изграђен појам српске лепоте?
***
Гомбрович је обелоданио тајни пољски
роман, компромитујући, са Сјкенкјевичем, дотаквши проблем «стварања
лепоте». «Бити леп, привлачан, примамљив како пише проницљиви Витолд
– то није само жеља жене, и можда, што је народ слабији и угроженији,
тим осетљивије осећа потребу за лепотом, која је позив свету: гледај,
не прогони ме, воли ме! Али лепота нам је потребна и да бисмо се могли
заљубити у себе и у своје – и да бисмо се у име те лепоте супростављали
свету. Народи се стога обраћају својим уметницима да они извуку из
њих лепоту, и отуда у уметности лепота француска, енглеска, пољска
или руска. Да ли је ико израдио историју пољске лепоте током векова?
Тешко би се нашла важнија тема, јер твоја лепота одређује не само
твој укус него и целокупан твој однос према свету… « итд. Гомбрович
уочава да је пољска књижевност из XVI и XVII века «увек постовећивала лепоту са
чедношћу». Коме се то у XX веку допадало? Коме се то данас допада –
то што је неживотно и непривлачно? «Јер чедност сама по
себи је незанимљива и унапред позната, чедност је решавање проблема,
то јест смрт; грех је живот. И чедност може постати животна само као
превладавање греха, који је, сем тога, још и оригиналан, он је нешто
што нас издваја и одређује…»
Francesca Woodman |
***
Ми нисмо имали – на жалост – и нећемо га
имати задуго – Гомбровича. Нико код нас још увек није написао ни мали
есеј о генијалној кризи српске лепоте, нити покушао да нас суочи
са нашом Ружноћом, са нашом Распојасаношћу, са нашим Одлагањем и
нашим Ђубриштем.
У српској поезији XIX и XX века тако је
мало праве лепоте («права лепота се не постиже прећуткивањем
ружноће. Нећете много успети да учините са својим телом ако вам стидљивост
не дозволи да се свучете до нага. А чедност не почива на скривању греха,
него на њиховом превладавању, права чедност се греха не само не боји,
него га тражи – јер је он разлог њеног постојања. Уметност је кадра да
изврсно појача лепоту човека или народа, под условом да јој оставимо
пуну слободу дејствовања. Али Мицкијевич, бард исто тако милосрдан
као и стидљив, исто толико побожан колико и бојажљив, више је волео
да се не свлачи до нага, а његова свеобухватна доброта бојала се да
истини погледа у очи. Он је био највеће откровење оне пољске естетике
која не воли да «чепрка» по прљавштини, нити да било коме ствара непријатности.
Али највећа Мицкијевичева слабост почивала је на том што је био национални
песник, то јест поистовећен с народом и који је изражавао народ, те
стога неспособан да народ види споља, као «нешто што постоји у свету».
(…) у тим условима – извршио је оно за шта је био кадар, то јест, снабдео
нас је онаквом лепотом каква је у датом тренутку одговарала нашим
националним интересима…»).
Подсетите се, на тренутак, књижевне оцене
прве књиге Милоша Црњанског од стране најдаровитијег српског естетичара
Бранка Лазаревића. Док су неки Лирику Итаке дизали у небеса,
Лазаревић ју је убедљиво приземљивао. Да ли је – да поновим – песник
и романописац Милош Црњански, створио некакву српску лепоту срама
и издаје, инцеста, паганске лепоте греха, и бесмисла?
б)
Сјенкјевич је, према речима Гомбровича,
«тип Пољака, наслеђен од Мицкјевича, и поред свега високе мере, он
је учинио лакшим, приступачнијим и љупкијим, чедност је запаприо грехом,
грех зашећерио врлином, и успео је да нам скува сладуњав ликер, не
много јак а који ипак опија, онакав какав највише прија женама.
Грех симпатичан, грех доброћудан, грех
диван, грех «чист» – то је специјалност те кухиње. (…) Пољаци су већ годинама
практиковали користољубиву лепоту, увек у име неких других и виших
разлога, па зар је чудно што се Мицкјевич, и поред свега у великој мери
несебичан и јак, постепено преобразио у Сјенкјевича, који је већ
јавна жеља да се по сваку цену допадне…)
Способности које испољава тај мајстор
куварства, у настојању да нам приреди супу од свих блескова, заправо
су одлика просечног човека који се игра вредностима. Драма праве величине
је у томе што она неће нипошто да се понизи, што ће се до краја борити
за свој ниво, јер не уме, не може да се одрекне себе – и зато је аутентична
величина стваралачка, увек, што значи да друге преображава по властитој
модли. Сјенкјевич се, међутим, са уживањем сав ставља на услугу просечној
машти, и одричући се духа, не одриче се ипак дара, и на тај начин долази
до архичулне уметности, засноване на задовољењу неиживљених
склоности масе, постаје достављач пријатних снова… до те мере да одушевљена
просечност кличе: какав геније! (…) Необичан геније, али мало посрамљујући,
геније од оних помало стидних снова којима се предајемо пре но што
ћемо заспати, геније којим је боље не хвалити се пред иностранством.
(…)
Јер то је геније «лаке лепоте». Са стравичном
успешношћу он чини плитким све чега се дотакне, долази ту до својеврсног
помирења живота са духом, све антиномије којима се крвави озбиљна
књижевност, бивају ублажене, и у резултату добијамо романе које
шипарице могу да читају без црвенила на лицу. Па зашто та неизмерност
тортура и страхота којима су испуњени Трилогија и Quo vadis не буде протест у осетљивим девицама,
које се онесвешћују кад читају Достојевског? Зато што је познато да
су сјенкјевичевска мучења описана «ради пријатности», ту чак и физички
бол постаје бомбона… (…) Његов свет је грозан, моћан, диван, има све врлине
правога света, само што је на њему налепљен натпис «за забаву», услед
чега има још и ту врлину да не плаши.
Али забава не би била, сама по себи, тако
лоша, јер нигде није речено да није слободно забављаати се, кокетовати,
сањарити… када та играрија вредностима не би добијала привиде култа
вредности. Нико не брани продавање мачке, само што не треба ипак продавати
мачку у џаку. Кад бисмо упитали Сјенкјевича: – Зашто улепшавате
историју? Зашто упроштавате људе? Зашто храните Пољаке гомилом наивних
илузија? Зашто успављујете савести, гушите мисли и кочите напредак?
– одговор је готов, садржан у последњим речима Трилогије: ради
поткрепљивања срдаца…»
Гомбрович Сјенкјевичеву литературу одређује
као омаловажавање апсолутних вредности у име живота, и као предлог
«олакшаног живота».
Сјенкјевичева «лепота» «постала је идеална
пиџама за све оне који нису хтели да гледају своју ружну нагост. Племићко-спахијска
сфера, која је живела на својим имањима управо тим олакшаним животом,
и која је, у претежној већини, заправо грозна банда гнусних дрипаца,
нашла је најзад свој идеални стил, и што с тим иде, добила пуно задовољење
собом».
Елем, из овог сажетог прегледа пољског народа
с лепотом, начињеног из «птичије перспективе» (Гомбрович ово пише
далеко од родне Пољске, у Аргенитини, шеседесетих година XX века!),
произишао је и неизбежан закључак, да до тих година када Гомбрович
води своје дневнике: «нема праве, аутентичне пољске лепоте. Ни лепоте,
ни форме, ни стила. Не заваравајмо се ни на тренутак да су књижевност
и уметност којима данас располажемо истински стил. Јер стил, форма,
лепота могу бити само дело духовно слободних људи, који теже томе
циљу са свом безобзирношћу, људи довољно смелих и довољно страсних
у том тражењу, да би презрели и све споредне обзире и да би нас обнажили
онако како још никад нисмо били обнажени…»
***
«Сужавање
језика прати сужавање стила, које је довело дотле да данас песме
нису ништа друго до десетак одобрених «доживљаја» датим у наметљивим
комбинацијама оскудног језика. Постепено, како је Сужавање постајало
све Уже, ничим обуздавана Лепота постајала је све Лепша, Дубина
све Дубља, Племенитост све Племенитија, Чистота све Чистија. Док
се, с једне стране, песма лишена кочнице разрасла до границе гигантске
поеме (налик на оне прашуме, истински познате само неколицини експлоататора),
с друге стране, почела је да се кондезује до већ синтетичких и хомеопатских
размера. Већ је почело препуштање неким проналасцима и експериментима,
уз гримасе страшног посвећења у тајну – и ту досадну оргију, понављам,
ништа није у стању да обузда. Јер ту више није реч о стварању човека
за човека, већ само о обреду који се обавља пред олтаром…»
«Будите
ипак спокојни: ништа се никад неће променити код песника. И не препуштајте
се илузијама да ће пред лицем оних скупних сила које нам искривљују
наша индивидуална осећања они показати било какву вољу за отпор
– ма и само ради тога да уметност не би била фикција и обред, него право
општење човека с човеком. Не, ти калуђери више воле да се клањају!
Калуђери! То не значи да сам противник Господа Бога или разних његових
редова. Али чак и религија умире у тренутку кад се претвара у обред.
Превише лако, заиста, преносимо на те олтаре аутентичност и важност
нашег постојања.» (Извод из дневника В. Гомбровича)
Francesca Woodman |
***
Због тога сам, треба ли да доказујем,
скривен као пепељуга од тзв. официјелне српске штампе и критике, таворио
на периферији друштва, српске књижевности и културе – јер српско
друштво и култура, официјелна критика и наметана књижевност нису
биле спремне да се суоче са истином о себи*. Да ли су данас дозреле
прилике за неизбежна суочавања?
Српску поезију XX века, елем, видео сам својим очима. Колико се и ко од најистакнутијих српских
песника друге половине XX века одвикао од свих гадости које им је наметнуо Наметни век (комунисти) – од тзв. револуционарних
и тобож модерних критеријума, од класних мерила,
од безбожништва, од „дијалектичког материјализма“, од погрешних
погледа на отаџбину, породицу, културу, науку и својину?
Иако је све те гадости требало одбацити као мртве и ништавне,
прочисти их из душе и погледа на свет, то се није догодило.
Сви ти најистакнутији актери, тзв. највећи и најистакнутији
српски песници, да не говорим о свим њиховим пришипетљама!
Сви су уситњавали теме и садржаје савремене
поезије; и њиховом празном расуђивању, разузданој уобразиљи
и хладној вољи велики предмети никад се нису давали. Највише похвале добили су они који су се поклонили
ђаволу, и не само поклонили већ га пољубили
(нека ми опрости читалац) у – задњицу! Многи су се у другој
половини XX века предали – не стварању поезије, већ стихотворству
(талентовани су импровизовали по узору на стране песнике
или на неке домаће с почетка и средине века, а неталентовани
су писали на силу); предавали су поезију насиљу и
порузи. Колико је то било поезија, колико словослагарство, врло
често – отворена лабораторија књишких експеримената, о
томе се ћути. Многи тобож велики српски песници друге половине
XX века и њихови следбеници, испочетка су били поткупљени
и изиграни, и тзв. српска модерна поезија, која у
правом смислу вероватно и није ни започела, кроз другу половину
XX века се замарала, изрођивала, гасила и нестајала.
При том су, њени актери добијали почасти, сабрана и изабрана дела,
постајали чланови САНУ. Песници друге половине XX века, на жалост, нису из губили приступ к Божанственоме; они су га
се одрекли; бавећи се само човечијим доменом; одатле је већина
почела и многи су се приклонили чулном еротизму. Утрли су пут
поетичком ћор сокаку. Нико од критичара није се нашао да
им то каже јавно, и многи су и умрли са најблиставијим заблудама! Ант. «Несебичан музеј»,
8. изд. стр. 175–176
Francesca Woodman |
***
У сасвим непознатим необјављеним дневницима налазим
толико тога… Лепоте има своје тајне. Лепоте има и у оклевању, ћутању,
стрпљењу. Многе је лепих изворних влашких мелодија, и има неколико
које су као дубоки вирови Пека испод јазова који даве… Један од песника,
који се надао да ће ући и у Себични музеј, понашао се беспомоћно
пред антологичарем. Као писац пред критичарем. Што је глупо и неприродно.
Песник треба да се супростави сваком приватном мишљењу изреченом о
његовом делу форми пресуде. Постоји и лепота отпора, која у српској
књижевности има своју скромну традицију. Постоји и лепота вењења
расадничких производа, песничких расадника негованих у крилу самоуправног
социјализма. Велики комунистички издавачи су у другој половини
XX века други разлог духовне парализе. Први је – сила незреле и пролазне
идеологије засноване на муци зато што је не признајемо и пружамо
јој отпор.
Постоје писци отпора у српској књижевности,
као и у руској, пољској. Многи међу њима су већ мртви. Песници. Мртви
ће васкрснути, наравно. Изравнања су сила вишег света који не допушта
да буде ухваћен у своме правом смислу, и зато је непобедив. Писци отпора
су одувек били потајно заљубљени у даму строгих обичаја звану Књижевност
(«Одлика књижевности јесте оштрина. Чак и она књижевност која се
добродушно смеши читаоцу, резултат је оштрог, тврдог развоја њеног
ствараоца. И књижевност мора тежити заоштрењу духовног живота, а
не таквој скривеној трпељивости».)
Изабрани цитати преузети из есеја
Велика захвалност аутору на несебичној дарежљивости
и дозволи за коришћење дигиталног материјала за објављивање
О СРПСКОЈ
ЛЕПОТИ Белатукадруза (алијас Мирослав Лукић)
објављеног у часопису за књижевност и културу БРАНИЧЕВО бр 1-4 / 2012.Велика захвалност аутору на несебичној дарежљивости
и дозволи за коришћење дигиталног материјала за објављивање
Нема коментара:
Постави коментар